ZBrush: Czym jest i jakie daje możliwości?

ZBrush samochód F1

Program ZBrush jest potężnym narzędziem do cyfrowego rzeź­bi­enia i mod­e­lowa­nia 3D. Zrewolucjonizował branżę grafi­ki kom­put­erowej. Od momen­tu swo­jego debi­u­tu w 1999 roku, jest nieod­zownym narzędziem dla artys­tów 3D, ani­ma­torów, pro­jek­tan­tów gier oraz pro­fesjon­al­istów z branży fil­mowej. W tym artykule przyjrzymy się, czym dokład­nie jest ZBrush. Powiemy też jakie ofer­u­je możli­woś­ci i dlaczego jest tak pop­u­larnym narzędziem w świecie cyfrowej kreacji.

Czym jest ZBrush?

Program wydany przez fir­mę Pixologic, służy do tworzenia trójwymi­arowych mod­eli i rzeźb cyfrowych. Przede wszys­tkim wyróż­nia się unikalnym pode­jś­ciem do mod­e­lowa­nia. Po pier­wsze bardziej przy­pom­i­na trady­cyjne rzeź­bi­e­nie w glin­ie niż klasy­czne tech­ni­ki mod­e­lowa­nia 3D. Po drugie pozwala na tworze­nie bard­zo szczegółowych mod­eli z ogrom­ną liczbą poly­gonów. A dzię­ki temu jest ide­al­nym narzędziem do tworzenia złożonych postaci, obiek­tów czy scen 3D.

Kluczowe funkcje i możliwości

1. Cyfrowe rzeźbienie

Podstawową funkcją pro­gra­mu jest cyfrowe rzeź­bi­e­nie. Możemy mod­e­lować trójwymi­arowe obiek­ty korzys­ta­jąc z narzędzi, które symu­lu­ją rzeź­bi­e­nie w trady­cyjnych mate­ri­ałach, takich jak gli­na. Dzięki pre­cyzyjnym pęd­zlom, narzędziom do rzeź­bi­enia i możli­woś­ci pra­cy z mil­ion­a­mi poly­gonów, może­my tworzyć bard­zo szczegółowe i real­isty­czne mod­ele 3D.

2. Dynamesh

Dynamesh to unikalna funkc­ja, która automaty­cznie aktu­al­izu­je siatkę mod­elu pod­czas rzeź­bi­enia. Dzięki temu artyś­ci 3D mogą swo­bod­nie dodawać lub usuwać mate­ri­ał z mod­elu bez obawy o zde­for­mowanie siat­ki. Dodatkowo Dynamesh pozwala na ciągłe rzeź­bi­e­nie, bez martwienia się o struk­turę tech­niczną mod­elu. A to znacznie przyspiesza pro­ces tworzenia.

3. Polypainting

Polypainting to tech­ni­ka mal­owa­nia bezpośred­nio na powierzch­ni mod­elu 3D. Nie musimy tworzyć tek­stur UV. Możemy nakładać kolory, wzo­ry i detale bezpośred­nio na mod­el. A dzię­ki temu mamy ogrom­ną swo­bodę w tworze­niu real­isty­cznych powierzch­ni i detali. Dodatkowo w trak­cie pra­cy może­my przek­sz­tał­cić mal­owane detale w mapy tek­stur.

4. ZRemesher

ZRemesher umożli­wia automaty­czne tworze­nie zop­ty­mal­i­zowanej siat­ki mod­elu. Najpierw zaczy­namy od rzeź­bi­enia. A później ZRemesher może wygładz­ić i uporząd­kować siatkę, co ułatwia dal­szą pracę nad mod­elem. Zwłaszcza, jeśli ma być on ani­mowany. Jest to kluc­zowa funkc­ja dla artys­tów, którzy potrze­bu­ją płyn­nie ani­mowal­nych postaci i obiek­tów.

5. ZModeler

ZModeler to narzędzie przez­nac­zone do klasy­cznego mod­e­lowa­nia low-poly. Przede wszys­tkim może­my pre­cyzyjnie edy­tować siat­ki mod­elu. Dodamy krawędzie i łączenia punk­tów. Utworzymy nowe powierzch­nie. Dzięki ZModeler, ZBrush jest wszech­stron­nym narzędziem. Pozwala na tworze­nie zarówno bard­zo szczegółowych mod­eli high-poly, jak i opty­mal­nych mod­eli low-poly.

6. Funkcje symetrii i radialnej symetrii

W ZBrushu stworzymy mod­ele z wyko­rzys­taniem symetrii. Jest to szczegól­nie przy­datne przy tworze­niu postaci lub obiek­tów o reg­u­larnych ksz­tał­tach. Wykorzystując narzędzie Radial Symmetry może­my rzeźbić w symetrii wokół kilku osi jed­nocześnie, co jest ide­alne dla tworzenia skom­p­likowanych, sym­e­trycznych wzorów i form.

7. Renderowanie i kompozycja

Program ma wbu­dowane zaawan­sowane narzędzia do ren­derowa­nia, takie jak BPR (Best Preview Render). Dzięki temu stworzymy wysok­iej jakoś­ci obrazy z mod­e­la­mi bez potrze­by eksportowa­nia ich do innych pro­gramów. Możemy tworzyć kom­pozy­c­je, dodawać oświ­etle­nie, cie­nie oraz tek­stu­ry, co pozwala na prezen­tację mod­eli w najbardziej efek­towny sposób.

ZBrush powóz

Zastosowanie ZBrush w praktyce

Wiele różnych branżach wyko­rzys­tu­je ten pro­gram do różnych celów:

  • Przemysł fil­mowy: ZBrush jest powszech­nie wyko­rzysty­wany do tworzenia postaci, stworów i scenografii w fil­mach, zwłaszcza w pro­dukc­jach z efek­ta­mi spec­jal­ny­mi. Dzięki niemu, artyś­ci tworzą real­isty­czne mod­ele, które są później ani­mowane i ren­derowane w fil­mach.
  • Gry kom­put­erowe: Twórcy gier tworzą w ZBrushu posta­cie, pot­wory, broń i środowiska. Przede wszys­tkim narzędzie to pozwala na tworze­nie szczegółowych mod­eli high-poly, które następ­nie mogą być zop­ty­mal­i­zowane do użytku w grach.
  • Wzornictwo prze­mysłowe: W ZBrushu stworzymy pro­to­typy pro­duk­tów, biżu­terii, obuwia i innych przed­miotów. Możliwość tworzenia pre­cyzyjnych i złożonych form spraw­ia, że jest to narzędzie cenione przez pro­jek­tan­tów prze­mysłowych.
  • Druk 3D: Modele stwor­zone w ZBrush mogą być bezpośred­nio eksportowane do druku 3D. Dzięki zaawan­sowanym narzędziom rzeźbiarskim, pro­gram ten jest częs­to uży­wany do tworzenia szczegółowych mod­eli, które są później drukowane w formie fizy­cznych obiek­tów.

Dlaczego ZBrush?

ZBrush wyróż­nia się na tle innych pro­gramów do mod­e­lowa­nia 3D dzię­ki swo­jej unikalnej funkcjon­al­noś­ci i pode­jś­ciu do tworzenia mod­eli. Narzędzie to łączy w sobie ogromne możli­woś­ci kreaty­wne z zaawan­sowany­mi funkc­ja­mi tech­niczny­mi, co czyni go ide­al­nym wyborem dla pro­fesjon­al­istów, którzy potrze­bu­ją narzędzia do tworzenia skom­p­likowanych mod­eli o wysok­iej jakoś­ci.

Podsumowanie

ZBrush to niezwyk­le wszech­stronne narzędzie, które zre­wolucjoni­zowało sposób, w jaki artyś­ci 3D pod­chodzą do tworzenia mod­eli. Dzięki swoim zaawan­sowanym funkcjom i intu­icyjne­mu inter­fe­j­sowi, ZBrush umożli­wia tworze­nie niezwyk­le szczegółowych i real­isty­cznych mod­eli 3D, które zna­j­du­ją zas­tosowanie w fil­mach, grach, wzor­nictwie prze­mysłowym i wielu innych dziedz­i­nach. Jeśli szukasz narzędzia, które poz­woli Ci na pełną swo­bodę twór­czą w świecie mod­e­lowa­nia 3D, ZBrush jest doskon­ałym wyborem.