wejdź na www firmy. Obejrzyj ją spokojnie i dokładnie. Zauważ co robią, co proponują swoim klientom, w czym się specjalizują, z kim współpracują, kto jest kim w tej firmie. – Teraz krok drugi: zmodyfikuj odpowiednio swoje CV, czyli spersonalizuj go. Pamiętaj, że absolutnie nie może być dłuższe niż 2 strony. Zwróć uwagę jakie pozycje zamieszczasz i w jakiej kolejności. Dobierz układ graficzny, popraw błędy. Pamiętaj o naszej starej graficznej zasadzie, że nikt po sobie błędów nie poprawi. Daj strony do przeczytania komuś, kto nie zna tekstu (złośliwi mówią, że nawet wrogowi). W żadnym wypadku nie przesyłaj CV mailem w doc lecz w pdf!
Krok trzeci: zmodyfikuj swoje portfolio, umieść w nim pozycje istotne dla danego pracodawcy i ważne z punktu widzenia jego klientów. Pamiętaj, że pracodawcę mniej interesuje jaką szkołę i studia skończyłeś. To w drugiej kolejności. Najpierw chce wiedzieć co konkretnie umiesz wykonać, u kogo już pracowałeś i co tam robiłeś. To dopiero daje mu obraz twojego doświadczenia. Postaraj się, aby portfolio zawierało próbki twoich poprawnych, ciekawych i reprezentatywnych prac. Portfolio papierowe ma znaczenie, ale większe wrażenie robi prezentacja multimedialna.
Krok czwarty: wyobraź sobie, jeśli potrafisz, że to ty jesteś pracodawcą.Zadaj sobie pytanie jakbyś ty chciał, aby prezentował siebie kandydat.
Krok piąty: nastaw się na próbę pracy. Nie dziw się i nie obrażaj na jej istnienie. Co może nią być? – Często krótka 4–6 godz. praca polega na przygotowaniu atrakcyjnego projektu reklamy drukowanej, layoutu www, storyboardu do clipy animowanego, udźwiękowionego montażu materiału do clipu 2D.
A próby długie? – W czasie 24 godz. grafikowi poleca się przygotowanie koncepcji kreatywnej i plików do kompletnej kampanii reklamowej dla zadanego brandu. Taka próba budzi pewne wątpliwości środowiska grafików bo zdarzało się, że był to sposób nieuczciwych pracodawców na niezapłacenia za projekt. Zastanów się więc czy podejmiesz tę długą próbę, a jeśli tak to na jakich warunkach. Prawo autorskie mówi, że w tym przypadku projekt należy do ciebie, a nie do pracodawcy.
Bywają także krótkie zadania kreatywne w stylu: podaj 5 propozycji key idei dla kampanii reklamowej np. producenta zabawek drewnianych., zaproponuj w 3 wersjach graficznych logotyp dla nowego brandu. Inne to: opracuj przykładowy time line dla kampanii społecznej w mieście. – Czasami wiedzę merytoryczną i marketingową grafika sprawdza się łącznie na przykład zadaniem: odpowiedz trafnie na reklamację klienta, tak aby ją oddalić, ale w żadnym wypadku nie stracić klienta.
Praca dla grafika – trudny temat. Będziemy jeszcze na naszym blogu o tym pisać. Przeanalizujemy najczęściej zadawane przez pracodawców i rekruterów pytania. A na razie… trzymamy kciuki za tych, którzy właśnie poszukują pracy!