Księga znaku – jak ją zaprojektować?

katalogi

Księga znaku, znana jest również jako brand­book lub brand guide­lines. Niewątpliwie jest kluc­zowym ele­mentem w zapewnie­niu spójnoś­ci i jed­no­li­toś­ci mar­ki w różnych mate­ri­ałach i komu­nikat­ach. O czym trze­ba pamię­tać?

Etapy tworzenia księgi znaku

1. Zdefiniuj markę: Zanim zaczniesz tworzyć księgę znaku, musisz jas­no określić tożsamość mar­ki. Aby to osiągnąć zdefini­uj jej mis­ję, wartoś­ci, ton komu­nikacji i unikalne cechy.

2. Określ pod­sta­wowe ele­men­ty iden­ty­fikacji wiz­ual­nej: W skład pod­sta­wowych ele­men­tów iden­ty­fikacji wiz­ual­nej wchodzą m.in. logo, kolorysty­ka, typografia, grafi­ka pomoc­nicza i sposób uży­cia tych ele­men­tów.

3. Stwórz logo: Opracuj logo mar­ki. Koniecznie uwzględ­nij różne wer­sje, np. logo główne, wari­anty kolorysty­czne, wer­sje poziome i pio­nowe. Dodatkowo określ zasady doty­czące min­i­mal­nej wielkoś­ci i odstępów.

4. Wybierz kolorystykę: Określ paletę kolorów mar­ki, w tym kolory główne, kolory dodatkowe oraz ich zas­tosowanie w różnych kon­tek­stach, np. tła, nagłówków, tek­stów itp.

5. Wybierz typografię: Wybierz zestaw fontów, które będą reprezen­tować markę. Przede wszys­tkim określ główne fonty do nagłówków i treś­ci. Dodatkowo stwórz zestaw alter­naty­wnych fontów do uży­cia w razie potrze­by.

6. Ustal zasady graficzne: Określ zasady doty­czące uży­cia grafik pomoc­niczych, takich jak ilus­trac­je, fotografie czy wzo­ry. Warto, aby zasady te obe­j­mowały prefer­owane style graficzne, rodza­je zdjęć, fil­try czy inne efek­ty.

7. Zaprojektuj szablony: Stwórz szablony do różnych mate­ri­ałów mar­ketingowych i komu­nika­cyjnych. Na przykład ulot­ki, prezen­tac­je, banery reklam­owe, media społecznoś­ciowe itp. Pamiętaj, aby zapewnić spójność wyglą­du we wszys­t­kich mate­ri­ałach.

8. Dostosuj zasady doty­czące wyko­rzysty­wa­nia: Umieść w księdze znaku instrukc­je doty­czące wyko­rzys­ta­nia ele­men­tów iden­ty­fikacji wiz­ual­nej w różnych zas­tosowa­ni­ach, np. druk, web, aplikac­je mobilne, odzież fir­mowa itp.

9. Przykłady i wskazów­ki: Dodaj przykłady ilus­tru­jące poprawne i niepoprawne zas­tosowa­nia ele­men­tów iden­ty­fikacji wiz­ual­nej w różnych kon­tek­stach. Zdecydowanie ułatwi to zrozu­mie­nie i wdroże­nie zasad.

10. Dokumentuj i udostęp­nij: Zapisz wszys­tkie infor­ma­c­je w jed­nym spójnym doku­men­cie. Następnie udostęp­nij go wszys­tkim zain­tere­sowanym stronom. Może to być zespół mar­ketingowy, agenc­je kreaty­wne, dostaw­cy itp.

Pamiętaj, że graficz­na księ­ga znaku powin­na być doku­mentem żywym, który będzie aktu­al­i­zowany w miarę roz­wo­ju mar­ki i ewen­tu­al­nych zmi­an w strate­gii biz­ne­sowej.

wzorniki