Rysunek logo

Jak powstaje logo?

Logo to pod­sta­wowy i obow­iązkowy ele­ment iden­ty­fikacji wiz­ual­nej każdej firmy. Umożliwia pokazanie indy­wid­u­al­nej tożsamoś­ci firmy. Pomaga odróżnić się od konkurencji. Właśnie dlat­ego stanowi jed­no z najczęst­szych zle­ceń z jaki­mi klien­ci zgłasza­ją się do firm graficznych lub grafików free­lancerów.

Czym jest logo

Logo skła­da się z dwóch ele­men­tów: sygne­tu (znaku graficznego) i logo­ty­pu (znaku typograficznego). Możemy wyróżnić kil­ka typów:

  • znak graficzny – sym­bol, który bard­zo jas­no kojarzy się z daną marką. Można powiedzieć, że wprost odzwier­cied­la nazwę.  Zazwyczaj nie zaw­iera ele­men­tów typograficznych (choć cza­sem się to zdarza). Przykładem może być np. jabłko Apple. Sprawdza się raczej w przy­pad­ku rozpoz­nawal­nych marek
  • znak abstrak­cyjny i sym­bol­iczny – również opiera się na obra­zie, ale jak sama nazwa wskazu­je jest abstrak­cyjny. Nie kojarzy się bezpośred­nio z nazwą firmy. To kreaty­wny pro­jekt przed­staw­ia­ją­cy charak­ter firmy. Przykładem może być logo Nike
  • emblemat – jest charak­terysty­czny m.in. dla klubów sportowych oraz prestiżowych marek. Zawiera nazwę firmy z ele­men­ta­mi graficzny­mi
  • postać – ten typ wyma­ga stworzenia postaci, która stanie się sym­bol­em mar­ki
  • logo­typ – jest ele­mentem logo, ale sam może stanow­ić znak rozpoz­naw­czy mar­ki. Zawiera nazwę firmy bez ele­men­tów graficznych
  • glif – wyko­rzys­tu­je jed­ną literę lub poje­dynczy znak graficzny. Zazwyczaj jest to pier­wsza lit­era nazwy firmy
  • mono­gram – najczęś­ciej to kil­ka liter połąc­zonych w jeden znak 

Etapy tworzenia

1. Brief

Pracy wcale nie zaczy­namy od odpale­nia pro­gramów graficznych. Najpierw musimy opra­cow­ać z klien­tem brief, który wyz­naczy nam kierunek w jakim mamy zmierzać. Najlepiej poprosić klien­ta o jak najwięcej infor­ma­cji, np.:

  • opis firmy
  • infor­ma­c­je o konkurencji
  • grupy docelowe, opis ide­al­nego klien­ta
  • na jakich nośnikach logo będzie wyko­rzysty­wane
  • czy mają już pomysł jak powin­no wyglą­dać
  • czy ma zaw­ier­ać slo­gan
  • jakie prefer­u­ją kolory
  • jakie emoc­je powin­ny wywoły­wać przy­go­towane mate­ri­ały reklam­owe

Obowiązkowo powin­niśmy ustal­ić z klien­tem budżet oraz ilość przy­go­towywanych propozy­cji.

2. Wstępne opra­cow­anie

Tu też jeszcze nie siadamy do kom­put­era. Najlepiej zacząć od ołówka i kart­ki. Jeśli pracu­je­my w zes­pole może­my zro­bić burzę mózgów. Kiedy mamy już nasz­ki­cow­ane kil­ka pomysłów może­my popróbować różnych kolorów, aby znaleźć najlep­sze połącze­nie.

3. Opracowanie w pro­gra­mach graficznych

Nie warto pokazy­wać klien­towi wszys­t­kich przy­go­towanych pro­jek­tów. Im więcej opcji tym trud­niejszy będzie wybór. Wybieramy np. trzy propozy­c­je (w zależnoś­ci ile ustalil­iśmy na etapie briefu) i opra­cowu­je­my je w pro­gra­mach graficznych. Najlepiej każdy pro­jekt przy­go­tować w dwóch układach: pio­nowym i poziomym.

4. Prezentacja

Opracowane pro­jek­ty przed­staw­iamy klien­towi. Kiedy dokona wyboru uzgad­ni­amy ewen­tu­alne popraw­ki.

5. Dopracowanie wybranego logo

Teraz przyszedł czas na wprowadze­nie uzgod­nionych poprawek oraz dopra­cow­anie pro­jek­tu. Usuwamy wszelkie niedoskon­ałoś­ci. Przygotowujemy pli­ki w wybranych for­mat­ach. 

 

Podsumowując, wbrew pozorom przy­go­towanie logo to nie tylko pra­ca w pro­gra­mach graficznych. Warto trzy­mać się tej pię­cioetapowej ścież­ki. Nie dzi­ałamy wtedy po omacku. A w efek­cie zaoszczędz­imy czas i unikniemy ewen­tu­al­nych nieporozu­mień z klien­tem.