Publishing School w Krakowie

Szukam pracy jako grafik – skuteczny PORADNIK

09-Aug-2017

Poradnik dla grafików DTP, reklamowych, web designerów, grafików 3D

Realizuj krok po kroku.

  1. Pamiętaj, że poszukiwanie pracy jest taką samą pracą jak każda inna, wymaga czasu i miejsca.
  2. Trudno coś znaleźć nie wiedząc dokładnie czego się szuka. Zacznij od zastanowienia się jaka praca Cię interesuje, co konkretnie chciałbyś robić.
  3. Myśl produktowo. Pracodawcy nie tyle zależy na tym co wiesz, ile na realnym produkcie, który potrafisz wykonać. Tego oczekują klienci Twojego pracodawcy.
  4. Wstępnie sprawdź w internecie czego szukają pracodawcy, jak opisują obowiązki i zadania.
  5. Przygotuj sobie CV. To z reguły nasze pierwsze "spotkanie" z pracodawcą dlatego:
    – Musi być bezbłędne i estetyczne. Pracodawca natychmiast zauważy błędy ortograficzne, stylistyczne i typograficzne.
    – Nie może być zbyt długie i "przegadane". Wyeksponuj umiejętności odpowiadające na konkretną ofertę pracy.
    – Zapisz w PDF-ie. Niekorzystne są dla Ciebie pliki otwarte.
    – Ma być oryginalne. CV z gotowego szablonu zaprzecza Twoim umiejętnościom graficznym i nie wyróżni Cię z tłumu kandydatów.
  6. Z Twojego CV pracodawca odczyta jakie posiadasz umiejętności. Natomiast portfolio daje Ci możliwość pokazania swoich możliwości. Korzystne portfolio to "must have" każdego grafika. Powinno być przemyślane i staranne oraz:
    – Pokazywać przekrój zrealizowanych przez Ciebie prac.
    – Zawierać nie tylko Twoje prace produkcyjne, ale także pomysły, wstępne kreacje, szkice, prace konkursowe, niezrealizowane projekty, prezentacje dodatkowych zainteresowań np. reportaż zdjęciowy, scenariusze, animatiki, mini montaże, krótkie clipy, wprawki copywriterskie, layout stron www itd.
  7. Niezależnie od tego czy jesteś grafikiem 2D, 3D czy web designerem warto mieć własny logotyp, choćby prosty literniczy i sygnować nim swoje prace. Od razu widać nasz profesjonalizm.
  8. Załóż swój profil na Goldenline i LinkedIn. Umieść swoją ofertę poszukiwania pracy na kilkudziesięciu darmowych portalach np. branżowych. Daj pracodawcy szansę, aby sam Cię znalazł.
  9. Teraz przeszukaj starannie oferty pracy na portalach.
  10. Przeszukaj też www wszystkich dostępnych Ci firm z branży. Tam też są propozycje zatrudnienia.
  11. Przeanalizuj każdą ofertę, nie zrażaj się wygórowanymi i rozległymi wymaganiami pracodawcy, które często podawane są po to, aby odstraszyć niepewnych siebie.
  12. Zastanów się jak przekonasz pracodawcę o swojej kreatywności, komunikatywności i umiejętności pracy w zespole. Są to trzy najczęstsze cechy, na których pracodawcy zależy.
  13. Nie zamykaj się w wąskiej specjalizacji. Często pracodawcy poszukują pracownika o zintegrowanych umiejętnościach np. połączenie grafiki DTP z projektowaniem, rysowaniem, fotografowaniem, z animacjami, z grafiką 3D, z web designem, UX'em, z elementami programowania, ze znajomością języka, najczęściej angielskiego.
  14.  Teraz skoryguj swoje CV oraz portfolio. Zmodyfikuj je dla każdego typu pracy.
  15. Jak najszybciej, błyskawicznie roześlij mailem odpowiedzi na oferty pracy wraz z CV, czy portfolio. Zwróć uwagę o co prosi pracodawca.
  16. Nie przerażaj się, gdy większość pracodawców nie odpowie, to normalne.
  17. Postaraj się, aby Cię zapamiętano podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub próby pracy. Wydrukuj sobie cyfrowo wizytówki, reklamujące siebie ulotki lub zakładki, teczkę na papierowe dokumenty.
  18. Idź do wybranych firm osobiście, spróbuj zostawić swoje CV. Nawet jeśli w danej chwili nie szukają grafika przy kolejnej rekrutacji możesz być pierwszym kandydatem.
  19. Często korzystne jest przyjęcie pracy "w opcji zerowej". Nie może ona jednak być ponad Twoje siły i trwać zbyt długo. Na koniec poproś o referencje.
  20. Nie odrzucaj propozycji praktyki nisko płatnej, ważne jest abyś się znalazł wewnątrz firmy. To dla Ciebie nauka i praktyka.
  21. Jeśli na razie nikt nie dał Ci szansy, to nie myśl, że Twoja wartość na rynku pracy jest niska. Być może firma po prostu nie potrzebowała pracownika lub Ty powinieneś się jeszcze czegoś nauczyć.
  22. Przyjmij od pracodawcy propozycję próby pracy. Jeśli próba będzie zdalna zabezpiecz swój projekt elektronicznym znakiem wodnym.
  23. Jeśli nie możesz znaleźć wymarzonej pracy przyjmij nieco gorszą, to i tak wzbogaci Twoje przyszłe portfolio.
  24. W okresie poszukiwania pracy warto zrobić tzw. "graficzną degustację", czyli gratisowo wykonać drobne prace dla swoich znajomych osób czy firm, także rodzinnych np. wizytówki, prostą stronę www, kilku sekundowy clip 3D, wizualizację, animację.
  25. Myśl dobrze o sobie ale nie mów, że jesteś świetny. To inni mogą tak o Tobie powiedzieć.
  26. Naszym Absolwentom doradzamy powoływanie się na "Publishing School". Ze względu na dużą grupę Absolwentów obecnych w środowisku możemy w ten sposób skorzystać z marki szkoły oraz publishingowej solidarności.
Powodzenia!!!