Publishing School w Krakowie

Blog Publishing School

Kurs DTP – profesjonalny

Publikuje: Publishing School • 03 | 9 | 2015

 Polećcie mi profesjonalny kurs DTP bo chciałbym się szybko przeszkolić w przygotowaniu plików do druku. Grafikę to ja już znam i projektować nieźle umiem. Ale drukarnia? To jakaś mega magia. Jak w ogóle ma wyglądać ten plik, aby drukarnia go przyjęła? – Takie wpisy pojawiają się codziennie na forach dla grafików. – No właśnie, co to jest właściwie DTP, czym jest drukarnia i jaki ma być ten profesjonalny kurs? – DTP to istotnie przygotowanie plików do drukowania, ale nie takie, aby na ekranie grafika wyglądała pięknie, ale aby po druku na danym podłożu tak było. Dlatego rozpoczynając pracę nad projektem, musimy dobrze czuć zasady typograficzne np. to, że wersaliki są zdecydowanie mniej czytelne od pisma tekstowego i unikamy ich gdzie się da, że kursywa sugeruje czytelnikowi informację jako pomocniczą. Drukarnia. – Tu z góry musimy przewidzieć

możliwości i ograniczenia danej techniki poligraficznej np. oddawanie barw, szerokość marginesów, spady, zalewki, format brutto maszyny i papieru, nakład. Każda technika (cyfra, szeroki format, tampondruk, sitodruk offset, fleksografia) co innego może, co innego "lubi", co innego się w niej opłaca. Opłaca się też poznać pracę na Mac. To platforma, na której pracuje większość grafików DTP i drukarń.

Jasne, że musimy się sprawnie posługiwać się Photoshopem, Illustratorem, InDesignem (Corell niestety już "stracił talent"). Ale to mało. Koniecznością jest przy ich pomocy bezbłędne wygenerowanie konkretnych produktów. – Czym innym jest luksusowy katalog, czym innym szkolny podręcznik, czym innym ulotka, a jeszcze czymś innym opakowanie na perfumy.

No i wreszcie, profesjonalne kursy DTP?

1. Powinny mieć konkretny zakres, nie że uczymy się czegokolwiek dlatego, bo jest trudne, ale tego co zaraz po kursie można zastosować w pracy. 

2. Powinny być prowadzone przez grafików wykonujących na co dzień to, czego uczą na kursie – jest przecież specjalizacja.

3. Zagadnienia na kursie muszą mieć ścisłe odniesienie do techniki drukowania, drukarń, technologii poligraficznej, danej maszyny.

4. Konieczne jest porównanie projektu na ekranie z papierowymi wzornikami i proofami – klient nie kupuje ekranu lecz katalog, plakat, czy pudełko.

5. Konieczne jest zapoznanie się z wzornikami papieru i tworzyw podłożowych.

6. Część kursu powinna odbyć się w dziale prepress (naświetlanie płyt offsetowych), przy maszynie drukującej, w introligatorni lub dziale kontroli produkcji gotowej.

Jak długo powinien trwać kurs? – Specjalistyczne kursy dają efektywność po kilkudziesięciu, a nawet już po kilkunastu godzinach np. po 14 (dwa dni kursowe). Natomiast podstawowe szkolenia DTP dla osób, które jeszcze słabo znają wszystkie trzy programy graficzne DTP, nie posługują się słownictwem poligraficznym, nigdy nie były w prawdziwej  drukarni "od kuchni", nie wykonały jeszcze projektu od koncepcji, przez materiały, kalkulację, druk, do odbioru z drukarni muszą trwać kilka miesięcy. My w Publishing School skwantowaliśmy to w dwa semestry i nazywamy szkołą grafiki DTP dla dorosłych.  Po prostu, nie od razu jest się mistrzem świata.


W Publishing School
uczymy zawodów, które umożliwiają pracę. – Przygotowujemy do niej praktycznie!

Stawiamy na komputery i warsztaty, wykłady są passe!

W sposobie nauczania kładziemy mocny akcent na wprowadzenie do zawodu tych, którzy nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego.

Popatrz w przyszłość i zrealizuj marzenia o dobrej pracy! 

Tagi