Publishing School w Krakowie

Blog Publishing School

Jak zaprojektować opakowanie?

Publikuje: Publishing School • 20 | 10 | 2015

Opakowanie nie tylko ochrania produkt, ale też go reklamuje. Dla grafika DTP, fotografa, copywritera to optymistyczna wiadomość. A być może nowa perspektywa pracy! – Nawet gdyby ludzie nie czytali książek i nie kupowali gazet, opakowanie muszą kupić. Herbaty, mąki, cukru nie da się przecież opakować w ekran. – Co to jest opakowanie, co możemy projektować? – No, dużo, dużo, różnych ciekawych rzeczy: metki; etykiety na słoiki, butelki, puszki; naklejki i taśmy klejące; opaski; banderolki; torby na prezenty; pudełeczka; pudełka; pudła kartonowe i tekturowe, papiery pakowe firmowe i okolicznościowe. Poza tym doskonałego designu wymaga nadruk bezpośrednio na: słoiku, kartonie, butelce, folii. Słowem jest co robić. – Poligrafia też się cieszy. Będzie to drukować. – Jak zaprojektować, aby opakowanie zachęcało, ekscytowało, wręcz kusiło? – Spokojnie, spróbujmy krok po kroku...

1. Przede wszystkim czytamy bief klienta, producenta towaru. Jeśli klient nie określił w nim grupy docelowej, precyzyjnie ją ustalamy: kto będzie kupował, po co, ile ma lat, jaką modę lubi, w jakim nastroju kupuje, czy będzie się spieszył, czy ma mnóstwo czasu, ile chce zapłacić za produkt, czy kupuje dla siebie, czy podaruje itd.

2. Teraz czas na doskonały pomysł. Generując pomysły spróbuj dla ćwiczenia przełożyć na obraz (po prostu rozrysuj) zwroty np. zimna herbata, ciepłe lody, krawat dla eleganckiego mężczyzny, pierścionek zaręczynowy, kamyk marzeń, szczęśliwy dzień, odmładzający krem, zapach oczekiwania, strefa wolności. – Da się. Doskonałą metodą generowania pomysłów jest oczywiście burza mózgów: kilka osób, dyskutujemy, padają skojarzenia, zapisujemy nawet absurdalne, na koniec wybieramy najlepsze, ostatecznie zwycięża jeden.

3. Zaproponuj fotografię produktową: jak ma przedstawiać produkt, wprost, czy pośrednio, jaki będzie rodzaj kadrowanie przedmiotu, w jakiej tonacji kolorystycznej ma być foto, co ma ujawniać, a co ukrywać, czym intrygować.

4. Kolejnym krokiem jest modelowanie, czyli przeniesienie opakowania do przestrzeni. Zaproponuj kształt, materiał, sposób otwierania, technikę drukowania, cenę. Z dostępnych materiałów np. papieru wykonaj kilka modeli, wybierz najlepszy.

5. Wkracza do akcji typografia. Wybierz: układ graficzny, tło, kolor, miejsce na foto, zaproponuj grupy tekstu, kroje, stopnie i odmiany pisma, interlinie i inne światła, tinty, wykrojniki, miejsca na kody paskowe i numeratory.

6. Teraz DTP, wiadomo, przygotowanie materiałów w Photoshop i Illustrator. Nie zapomnij o CMYK, spadach i prawidłowym generowaniu czerni. Na koniec koniecznie zwizualizuj zamawiającemu. On decyduje, ma prawo do korekt. 

7. Naukę zaczynamy oczywiście od zadań łatwiejszych np. metki, czy zawieszki.  Możesz skorzystać także z naszej propozycji kursowej "Opakowania sprzedają produkt".

8. Życzymy udanych projektów, świetnych realizacji i atrakcyjnych finansowo klientów.


W Publishing School
uczymy zawodów, które umożliwiają pracę. – Przygotowujemy do niej praktycznie!

Stawiamy na komputery i warsztaty, wykłady są passe!

W sposobie nauczania kładziemy mocny akcent na wprowadzenie do zawodu tych, którzy nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego.

Popatrz w przyszłość i zrealizuj marzenia o dobrej pracy! 

Tagi